O-IKT (Sport-Egészség-Turizmus-Ifjúság)
2018.12.01-2020.12.31.

ROHU-161

Gyoroki villamos

 

                                  – épített környezet; ipari emlék –

Története

Az Arad-Hegyaljai Helyi Érdekű Vasút vonalhálózatát 1906-ben adták át, majd 1912-ben villamosították. Korszerű elővárosi hálózat létesült így a Maros mentén, mely mintegy 25 települést szolgált ki. Arad, Mikelaka (később Micalaca, ma Aradhoz tartozik), Öthalom (Vladimirescu), Mondorlak (Mandruloc), Maroscsicsér (Cicir), Szabadhely (Sambateni), útirányon át Gyorokig (Ghioroc) vezetett 22 kilométer hosszban. Itt egy deltavágánnyal ágazott kétfelé a vonal: az egyik, a 13 kilométer hosszú szakasz Máriaradnára, a másik, a 22 kilométeres pedig Pankotára vezetett. Az első világháború utolsó évében zöldre festett, s emiatt az aradiak által „zöld nyílnak” nevezett vasút a trianoni békeszerződés után a Román Államvasutakhoz, majd 1984-ben az aradi közszállítási vállalathoz került, ekkor az Arad és Gyorok közötti vonalat Arad város villamoshálózatába olvasztották. A régi motorkocsik ettől kezdve csak Pankota és Máriaradna között jártak. A megmaradt vonal 1992-ig üzemelt.

2017-től a nyári szezonban, vasárnaponként villamoskocsik járnak Arad és Gyorok között, az aradi villamoshálózat részeként. Gyorokon az egykori kocsiszín és áramátalakító épületében pedig villamosmúzeum látogatható, naponta 10.00 és 18.00 között.

Tudtad-e?

  • Az első, magyarországi vasútvonalat 1846. július 15-én adták át; ekkor a járműveket gőzmozdonyok vontatták.
  • Az 1906-ban elindított benzinmotoros szerelvények nem mindig birkóztak meg az emelkedőkkel, s olyankor az utasok tolták meg a szerelvényt. Ezeket váltották fel a villamoskocsik.
  • Teli vagonokkal jártak egykor szerelvények: a piacozókon kívül nagyon sokan kirándultak a festői szépségű és borairól híres Arad-Hegyaljára.